كليه الأداب
اهلا وسهلا بك فى منتدى كلية الاداب
كليه الأداب
اهلا وسهلا بك فى منتدى كلية الاداب
كليه الأداب
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

التدخين

MOSTAFA ROMIO
Reem abu elkhir
زينب
7 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
زينب

زينب

التدخين E8s7dt

التدخين 7917roro90

انثى الابراج : الدلو الأبراج الصينية : الحصان
العمل/الترفيه : طالبة

التدخين Empty
مُساهمةموضوع: التدخين   التدخين I_icon_minitimeالأحد يوليو 05, 2009 2:45 pm

مخاطر التدخين على الصحة كبيرة جدا . وتقرر منظمة الصحة العالمية وجميع الهيئات الطبية في العالم أن التدخين هو أكبر خطر على الصحة يواجه البشرية اليوم . ومع ذلك يمكن بجهود منسقة أن يتم التغلب على مشاكله العديدة . يقتل التدخين أربعة ملايين شخص كل العام . والعدد في ازدياد بسبب الزيادة السكانية وخاصة في العالم الثالث . وتقدر منظمة الصحة العالمية أن يصل العدد إلى 10 ملايين شخص يتوفون سنويا بحلول عام 2020 م . وبالمقارنة ، فإن القنبلتين الذريتين اللتين ألقيتا على هيروشيما وناجازاكي في نهاية الحرب العالمية الثانية سنة 1945 قتلت مباشرة 140 ألفا ثم مات بعد ذلك عدد آخر بسبب الأشعة القاتلة ، ويقدر العدد الإجمالي لضحايا القنبلتين الذريتين بربع مليون شخص .
فكيف يمكن أن نقارن ضحايا التدخين ( أربعة ملايين شخص يتوفون سنويا ) بضحايا القنابل الذرية ( ربع مليون شخص ) ؟
كشفت دراسة طبية أميركية حديثة عن أخطار جديدة
تداهم المراهقين المدخنين وكذلك "المراهقين الذين يخالطون المدخنين" كالإصابة بعرض الأيض وهي حالة مرضية تتجلى في البدانة وارتفاع ضغط الدم ومعدلات الكولسترول الضارة ومقدمات البول السكري.
وكانت جمعية القلب الأميركية قدرت أن 47 مليون "بالغ" أميركي يعانون من عرض الأيض، إلا أن دراسة نشرت أمس في مجلة الدورة الدموية أظهرت أن المرض لا يصيب فقط البالغين بل أيضا المراهقين المدخنين وكذلك من يخالطهم.
وقد أجريت الدراسة على 2273 مراهقا تتراوح أعمارهم بين 12 و19 عاما كجزء من مسح أجرته المراكز الأميركية لمكافحة الأمراض والوقاية منها.
Evil or Very Mad : Crying or Very sad Evil or Very Mad
Reem abu elkhir

Reem abu elkhir

التدخين 081229103828B6Km

انثى الابراج : السمك الأبراج الصينية : القط

التدخين Empty
مُساهمةموضوع: رد: التدخين   التدخين I_icon_minitimeالأحد يوليو 05, 2009 5:43 pm

مرسي يا زينب علي الموضوع ،والحمد لله اني بطلت من زمان هههههه Razz
MOSTAFA ROMIO

MOSTAFA ROMIO

المراقب العام

التدخين Wsam3

http://www.elnjom.com/vb/member.php?u=1851
ذكر الابراج : الثور الأبراج الصينية : الماعز
العمل/الترفيه : طالب جامعي وكاجوال بفندق الفور سيزونز
المزاج : NET & SLOW SONGS & ROMANCE,ACTION MOVIES & FOOT BALL

التدخين Empty
مُساهمةموضوع: رد: التدخين   التدخين I_icon_minitimeالإثنين يوليو 06, 2009 6:41 am

كويس يا زينب أنك فتحتى الموضوع ده لأنى كنت عاوز أناقشه بس مكنش ينفع أنا اللى أعمله Embarassed
التدخين عادة سيئة وللأسف أنا مدخن bom وأنا قرأت أضرار كثيرة جداااا عنه اللى أنتى نشراها دى متجيش حاجه أدامها وبجد حاولت أبطلها أكتر من مرة وللأسف رجعتلها تانى لأنى مكنتش بطيق حاجه فى الدنيا وكنت ببقى مخنوق ومصدع وحاسس أن فى حاجه ناقصانى بس أحب أوضح حاجات مهمة للناس pirat
أولاً:التدخين مش ضعف شخصية ولا هروب من المشاكل والواقع ولا لامبالاه من المدخن لأنه مش مخدرات ولا هيروين ولا حتى رجولة لأنه لو الرجولة بالسيجارة كان القرد أرجل monkey بس الموضوع عاده مش أكتر . الواحد لو شرب سيجارة ودخلت دمه والنيكوتين ثبت فى جسمه المخ بيتوقف عن أفراز النيكوتين الطبيعى لحد لما المدخن يبطلها لمدة سنة والجسم أو المدخن مش بيبقى فى حالته الطبيعية زى ما قلت لما بيبطلها وبتظهر أعراض زى الصداع والأرق وعدم التوازن والعصبية الزائدة وأنا مجرب كل ده وعلى فكرة يا جماعة كل الكلام ده كلام علمى study
ثانياً:حكايتى مع التدخين أن والدى مدخن فظيع وكان عندى حب أستطلاع جامد وبسأل نفسي أسأله كتير زى هو بيشرب السجاير ليه طب بيستفاد أيه طب بتعمل أيه Question Question Question وفى مرة وأنا فى 2 إعدادى كنت ماشى مع صحابى وكلهم بسم الله ماشاء الله مدخنين وقعدوا يقولولى أشرب دى جامدة أنت كده مش راجل متمشيش معانا وبصراحه كنت لسه طيب وبرئ ومعرفش حاجه وكمان عرفوا يستفزونى مع حب الأستطلاع اللى كان عندى جربت وعجبتنى أول مرة وشربتها بس خفيف وممكن سيجارة كل فين وفين لحد لما دخلت ثانوى بطلتها لحد 3 ثانوى رجعتلها بجد حاجه فظيعة وقولت لوالدتى بصراحة لأنها أقرب واحدة ليا وصاحبتى جدااا queen وأحسن ما تعرف من برة وهى طبعاً رفضت الموضوع ده تماماً وقالتلى بطلها بس مقدرتش لأنى كنت بشرب تقريباً علبة أو أكتر يعنى شربتها سنتين وبطلتها سنتين بس دلوقت الحمد لله بقللها جداً لدرجة أن العلبة ممكن تقعد معايا يومين وثلاثة ونفسي أبطلها وحاولت كذا مرة بس أكتر مدة من ساعة ما رجعتلها فى 3 ثانوى كانت 10 أو 15 يوم بالكتير وبجد نفسي أبطلها بس مش عارف وأتعودت عليها وكل الناس شافتنى بيها وعلى فكرة هى حاجة ملهاش لازمة وخنيقة بس لو كنت أعرف ده من زمان مكنتش شربتها أصلاً بس بعد أيييه Evil or Very Mad بعد ما النيكوتين بقى فى دمى وبقت حاجه طبيعية بالنسبة ليا والناس اللى أعرفهم بس بجد بنصح أى حد عنده أطفال فى مرحلة أعدادى أو حتى إبتدائى ينصحهم وده اللى أنا بعمله مع أخويا الصغير وأكتشفت أن مش إعدادى بس مرحلة الفساد ده حتى إبتدائي بقت زفت ده مرة أخويا راجع من المدرسة بيقولى واحد صاحبى معاه فى 4 إبتدائي شرب سيجارة وهو ماشي معاه Shocked أنا أتصدمت وحسيت أن السجاير بقت خطر عالمى مهول بيهدد البشرية الأمر الذى يتعلق بتقدم المجتمعات وأزهارها وهذا دمار شامل قد يؤدى إلى نهاية المجتمعات بل والعالم affraid
وفى النهاية أتمنى أن أكون عند حسن ظنكم وبجد اللى يعرفونى من زمان عارفين أن مصطفى متغيرش ولا أخلاقه ولا تربيته المحترمة حتى بعد التدخين وعلى فكرة دى مش أكتر من سيجارة وضررها جسمى وليس أخلاقى ومعذرة للإطالة Smile Embarassed I love you
https://www.facebook.com/MOSTAFA.ROMIO0o
ورقة شجر

ورقة شجر

التدخين E8s7dt

انثى الابراج : الثور الأبراج الصينية : التِنِّين

التدخين Empty
مُساهمةموضوع: رد: التدخين   التدخين I_icon_minitimeالإثنين يوليو 06, 2009 2:08 pm

بجد يازينب الموضوع جميل وانا عن نفسي بكره التدخين موووووووت واخواتي برده بيكرهوه بس انا حبيت اوضح حاجه بابا مدخن فظيع بيشرب سجاير من وهو عنده 15 سنه وطول الليل والنهار بيشرب سجاير وطبعا دلوقتي بابا عنده 60سنه ومش هقدر اوصفلكوا كم التعب الامراض اللي عنده( ربنا يشفيه يارب) من امراض الصدر وضيق التنفس بجد حاجه صعبه واهم حاجه انه مصمم برده يشرب سجاير مع ان الدكتور منعوا منها وطبعا اخواتي الاولد شايفين بابا بيشرب السجاير ليل ونهار بس الحمد لله هما مش بيشربوا لانهم شافوا بابا اد ايه هو مريض من السجاير لانها فعلا مفيهاش ايه فايده خالص وعاوزه بس اوضح لمصطفي حاجه ان بابا مدخن فظيع واخواتي الاولاد شايفينوا طول الليل وطول النهار من وهما صغيرين بس بالرغم من كده مشربوش السجاير لانهم عرفوا انها من هتفيدهم بحاجه بالعكس هتضرهم كتير طبعا انا مش هلوم مصطفي لانه اساسا بيشربها بس انا نفسي اي حد بيشرب سجاير يبطلها بجد هيخسر كتير جدا ممكن ميحسش بالخساره دي وهو شاب بس لما يكبر هيحس بيها اوووووووي ياريت يامصطفي تبطل سجاير انا عارفه ان ده هيبقي صعب عليك لانها فعلا عاده صعبه بس الانسان لو عنده اراده هيبطلها مش هيخلي حاجه زي دي تذله او انه يكون محتاج ليها لما يكون متعصب او مخنوق في حجات تانيه اجمل وافضل ممكن الواحد يعملها زي مثلا الرياضه كل مثلا متحس انك عاوز تدخن انزل العب رياضه حتي ولو بالليل او اقرا في كتاب او اكتب مقال اي شيئ بس الاهم انك تبطلها وشكرا  
אימאן אלשזלי

אימאן אלשזלי

التدخين E8s7dt

انثى الابراج : السرطان الأبراج الصينية : الماعز

التدخين Empty
مُساهمةموضوع: رد: التدخين   التدخين I_icon_minitimeالإثنين يوليو 06, 2009 4:34 pm

ميرسى يا زينب على طرحك للموضوع وفعلا موضوع مهم جداااا الانسان لما بيتعود على حاجة صعب انه يغيرها بس مش مستحيل لو اى مدخن عنده ارادة قوية انه يبطل التدخين هيبطلها فى اول اربعة وعشرين ساعة تعدى عليه من غير ما يدخن وانا بابايا بردو بيدخن من زمان بردو وتعب جداااا بسبب التدخين بس مافيش فايدة مش بيبطلها لما بساله ليه مش بطبطلها بيقولى لان اللى عايز يبطلها كان بطلها من زمان لان التدخين مش صعب تتخلص منه المشكلة فى اتخاذ القرار وبردو تكون عندك النية انك تبطلها زى اى شىء اتعودنا عليه فى حياتنا
ويارب كل اللى بيدخنوا يبطلوا تدخين
زينب

زينب

التدخين E8s7dt

التدخين 7917roro90

التدخين Empty
مُساهمةموضوع: رد: التدخين   التدخين I_icon_minitimeالثلاثاء يوليو 07, 2009 2:51 pm

مرسي جدا ليكم كلكم انا كمان بابا حريقة سجاير Sad

وبصراحة انا كتبت الموضوع ده علشان مصطفي لان شفته بيدخن فزعلت جدا وكان الكلام ده قبل معرفه او اتكلم معا لانه لسه صغير Evil or Very Mad فكان نفسي يبطلها قبل فوات الوقت ويتحكم فيه النكوتين زي بابا فكان نفسي اي حد بيشرب يبطل بس الواضح اني باتمني المستحيل affraid affraid
MOSTAFA ROMIO

MOSTAFA ROMIO

المراقب العام

التدخين Wsam3

http://www.elnjom.com/vb/member.php?u=1851
ذكر الابراج : الثور الأبراج الصينية : الماعز
العمل/الترفيه : طالب جامعي وكاجوال بفندق الفور سيزونز
المزاج : NET & SLOW SONGS & ROMANCE,ACTION MOVIES & FOOT BALL

التدخين Empty
مُساهمةموضوع: رد: التدخين   التدخين I_icon_minitimeالأربعاء يوليو 08, 2009 6:49 am

ميرسي يا جماعة على الردود والنصائح الأخوية الجميلة
بس أحب أوضحلكم شوية حاجات lol!
أنا لو مش عندى إراده وعاوز أبطلها مكنتش بطلتها سنتين scratch
أنا مشربتهاش علشان والدى بيشربها بس كان عندى حب أستطلاع جامد وأصدقاء السوء pirat
أنا أساساً كارهها وعارف ضررها بس مش عارف أبطلها بسبب النيكوتين وخلاص بقت فى دمى Embarassed
أوعدكم أنى هحاول أقللها على الأقل وإن شاء الله واحدة واحدة هبطلها Cool
وشكراً جداً يا زينب على الموقف المحرج ده Laughing Embarassed Wink
https://www.facebook.com/MOSTAFA.ROMIO0o
زينب

زينب

التدخين E8s7dt

التدخين 7917roro90

التدخين Empty
مُساهمةموضوع: رد: التدخين   التدخين I_icon_minitimeالأربعاء يوليو 08, 2009 2:28 pm

اسفة يامصطفي لو كنت احرجتك Embarassed
بس انا والله كنت بتكلم بحسن نية لانك زي اخويا Exclamation
casooo

casooo

مشرف قسم الكمبيوتر والانترنت
مشرف قسم الموبايل
التدخين Qq20s3
التدخين 7958roro90

التدخين 7888roro90

ذكر الابراج : الحمل الأبراج الصينية : الماعز

التدخين Empty
مُساهمةموضوع: رد: التدخين   التدخين I_icon_minitimeالجمعة يوليو 10, 2009 7:37 am

فعلا مشكلة كبيرة جدا مش بس علشان اضرارها عموما لأ علشان بقت منتشرة بطريقة كبيرة جدا

يعنى دلوقتى الاغلبية العظمى من الشباب مدخنين بمعنى

انا واحد ليا اصحابى وعلطول مع بعض تخيلو ان احنا بنقعد عشر شباب تسعة فيهم مدخنين وواحد بس مش مدخن

طبعا الحمد لله الواحد دا انا وبجد الحمد لله انى مش بدخن

مش عارف ليه ببقى معتز بنفسى قوى انى مش بدخن رغم ان دا بقى شئ غير طبيعى دلوقتى بس بجد فرحان انى مش بضر نفسى الضرر الفادح دا

بجد بجد التدخين بقى منتشر بطريقة مبالغ فيها قوى

وربنا يهدى الجميع يارب
دوحا المصرى

دوحا المصرى

التدخين E8s7dt

ذكر الابراج : الثور الأبراج الصينية : التِنِّين
المزاج : زملكاوى

التدخين Empty
مُساهمةموضوع: رد: التدخين   التدخين I_icon_minitimeالأحد يوليو 19, 2009 12:38 pm

انا على كده مميز اوى

انا يا جدعان مبشربش السجاير غير مع روميو بس

التدخين
صفحة 1 من اصل 1