كليه الأداب
اهلا وسهلا بك فى منتدى كلية الاداب




 
الرئيسيةاليوميةس .و .جبحـثقائمة الاعضاءالمجموعاتالتسجيلدخول

شاطر | 
 

 ما رأيكم في عدم إغاثة الملهوف؟

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
adel ahmed









ذكر الابراج : العقرب الأبراج الصينية : القط
عدد الرسائل : 66
العمر : 41
السٌّمعَة : 0
نقاط : 113
تاريخ التسجيل : 15/04/2009

مُساهمةموضوع: ما رأيكم في عدم إغاثة الملهوف؟   الإثنين مايو 04, 2009 8:50 am

تخيلوا أنفسكم رايحين الامتحان الصبح وفجأة لقيتم الطريق واقف؟ هتعملوا ايه ويا تري هيكون السبب ايه؟
تخيلوا لو في حريقة في مكان والمطافي رايحة تطفي الحريق بس الطريق واقف هتكون ايه النتيجة؟
تخيلوا لو في مريض حالته حرجة ومطلوب له الاسعاف لكن الطريق واقف سواء المريض في عربية الاسعاف او العربية في الطرق هتكون النتيجة ايه؟
تخيلوا لو في مجرم خطير بيهدد حياة حد او حياة اسرة باكملها والشرطة جاية تقبض عليه لكن الطريق واقف تفتكروا النتيجة هتكون ايه؟
تفتكروا ايه هي اسباب تعطيل الطريق؟
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
عبير









عدد الرسائل : 401
السٌّمعَة : 0
نقاط : 557
تاريخ التسجيل : 04/03/2009

مُساهمةموضوع: رد: ما رأيكم في عدم إغاثة الملهوف؟   الإثنين مايو 04, 2009 11:24 am

الحقيقة يا عادل أنا شايفة إن السبب الوحيد للموضوع ده هو قلت العقل
العربيات اللى بتمشي على الطريق اكتر بكتير من اللى يستحمله الطريق
و الحقيقة بقى المصريين بينطبق عليهم المثل اللى بيقول اقرع و نزهى
تلاقى الواحد من دول يدوب هيبتدى ياخد نفسه
يجرى يشترى عربية و يبقى مش ملاحق عليها بنزين
و يقولك برستيج
بقى اللى لاقى و اللى مش لاقى راكب ملاكى
اهم ركبين عربيات و مش عرفين يمشوا فى الشوارع من الزحمة
يا قلبى لا تحزن
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
زينب












انثى الابراج : الدلو الأبراج الصينية : الحصان
عدد الرسائل : 1008
العمر : 25
العمل/الترفيه : طالبة
السٌّمعَة : 0
نقاط : 1546
تاريخ التسجيل : 28/03/2009

مُساهمةموضوع: رد: ما رأيكم في عدم إغاثة الملهوف؟   الإثنين مايو 04, 2009 2:23 pm

ميرسي دكتور عادل علي الموضوع الجميل انا اعتقد ان سبب زحمة الطرق هوسوء تنظيم حركة المرور والشوارع وجهل الناس بحقوق الاخرين فبقي اي حد راكب عربية كان مفيش حد زية من حقة يمشى في طريق غلط يكسر اشارة مرور يخبط حد ويجري طبعا مش كلهم كدة اكيد في ناس محترمين عارفين حققوهم وبيعملو واجباتهم
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
Reem abu elkhir





انثى الابراج : السمك الأبراج الصينية : القط
عدد الرسائل : 836
العمر : 29
السٌّمعَة : 0
نقاط : 1377
تاريخ التسجيل : 18/03/2009

مُساهمةموضوع: رد: ما رأيكم في عدم إغاثة الملهوف؟   الإثنين مايو 04, 2009 10:07 pm

سلام عليكم
الموضوع جميل ومهم جدا لانها فعلا مشكلة كبيرة ومفيش حد فينا متعرضش لموقف من المواقف دي،وانا بصراحة مخنوقة من الموضوع ده وبعاني منه كتير جدا
وانا مع رأي عبير ،فعلا المشكلة دي سببها عدد العربيات الكتير
بس فيه سؤال ايه هو السبب اللي بيدفع الناس تشتري عربيات حتي ولو مش معاها فلوس ؟ يا تري من باب المنظرة وبس ؟ تفتكروا ؟
احنا فعلا شعب بيحب المنظرة ،ده حقيقي
بس الناس نفسها تحس بآدميتها ، يعني الناس بتهرب من المواصلات العامة اللي الانسان بيتهان فيها بكل الاشكال ،من سرقة ورخامة وقلة ذوق ،ووقفة طول الطريق وايدك متشعلقة ، ويسلام بقي لما الاتوبيس يعطل بيكي ويسلام بقي لو انتي في طريق اكتوبر يعني صحرااا وبدل ما تروحي في ساعة ونص توصلي بعد ساعتين ونص ولا حاجة لحد ما يتصلح ده غير بقي انه طول الطريق كل شويه يقف يركب وتبقي علبة سردين!!!! وتيجي تهربي من اتوبيسات الحكومة ، وتروحي للميكروباصات طبعا الاجرة اعلي بس مش مهم في سبيل انك ترتاحي ، وهنا تظهر مشكلة تانية السرعة الرهيبة اللي محدش بيعرف يسيطر عليهم ، و ما اكثر الحوادث علي الدائري ، ده حتي شارع الهرم الزحمة بقي فيه حوادث بشعة
يبقي ايه الحل ؟؟ الناس مجبرة انها تشتري عربيات عشان تروح شغلها وجامعتها بقيمتها ، تروح وبالها رايق عشان تعرف تشتغل .
حتي موضوع عربيات الاسعاف وخلافه ، المفروض بيكون فيه شوراع خاصة بالخدمات اللي زي دي ، مش تتحول عربية الاسعاف من عربية انقاذ لمقبرة المريض بيدفن فيها.
لو احنا اتعملنا كبني ادمين في امور كتير هتتغير ، وفيه حاجات كتير الناس فعلا بتكون مجبرة انها تلجأ لها.
لكن تخيلوا معايا كده لما يكون الاتوبيس في مصر شبه اتوبيسات السياحة مثلا في مصر برضوا بلاش نقول زي الاتوبيسات في اميركا مثلا ، معتقدش ان حد هيهرب منه
المشكلة اننا نتعامل كبشر ، مش كعلب سردين بيعبوها واقلب
تعالوا نبص حوالينا وقولولي دليل واحد ان احنا عايشين زي البشر ؟
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
adel ahmed









ذكر الابراج : العقرب الأبراج الصينية : القط
عدد الرسائل : 66
العمر : 41
السٌّمعَة : 0
نقاط : 113
تاريخ التسجيل : 15/04/2009

مُساهمةموضوع: تعليق بسيط علي إغاثة الملهوف   الأربعاء مايو 06, 2009 6:57 am

السلام عليكم
عندما طرحت هذا الموضوع كنت اقصد شيئا خطيرا وراء هذه العطلة في الطرق وبخاصة في مطالع الكباري او مداخل الانفاق .كنت اقصد سمة تتميز بها مصر في عصرنا الحديث أنه يمكن تعطيل دخول الامتحانات او وصول عربيات الاسعاف او عربيات المطافي او عربيات الشرطة لسبب واحد الا وهو ان احد المسئولين رايح شغله الصبح او انه راجع من شغله اخر النهار . تخيلوا بسبب شخص واحد او اكثر كم العطلة التي يضار بها الاخرون.
تحضرني طرفة كنت شاهدا عليها وكان ذلك اثناء زيارة اللجنة المنظمة لكاس العالم والمحكمين للدول التي تريد استضافة كاس العالم لكرة القدم في سنة 2010 كنت سائرا في شارع الجيزة وفجأة لم يوجد حولي سيارة واحد علي جانبي الشارع وعدد منظمي المرور ورجال الامن اكثر من المواطنين بكثير بل نا تقريبا حوالي بضعة رجال في هذا الشارع الطويل العريض وفجأة بعد كل هذا الهدوء مرت سيارات هذه اللجنة المحكمة والتي بالطبع رأت ان هذا عكس الطبيعة وانه مؤشر في غير صالح استضافتنا لكأس العالم بأننا اخلينا الطريق من اجلهم.هل تصدقون ذلك.
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
Reem abu elkhir





انثى الابراج : السمك الأبراج الصينية : القط
عدد الرسائل : 836
العمر : 29
السٌّمعَة : 0
نقاط : 1377
تاريخ التسجيل : 18/03/2009

مُساهمةموضوع: رد: ما رأيكم في عدم إغاثة الملهوف؟   الخميس مايو 07, 2009 6:41 am

سلام عليكم
فعلا دي مصيبه تانية وده بيحصل كتير ، وانا عن نفسي اتعرضت للموقف ده كتير ، وحصلت معايا وانا رايحه امتحان الترجمه واتعطلت بسبب ان اونكل نظيف كان خارج من بيته
وقفوا الطريق كله ودي اصلا حاجه غريبه ان المكان ده يكون واقف وفضلنا واقفين حوالي نص ساعة او يمكن اكتر واحنا مش عارفين الطريق واقف ليه كده فجأه شوفنا البدر طل علينا وعرفنا سبب عطلتنا وبعد ما خرج نص ساعة كمان لحد ما يختفي عن انظارنا ، ده غير بقي الامن والرعب اللي بيكونوا عاملينه ولا كأن حرب قامت ، كل ده عشان هو يعدي ، وفعلا اتأخرت علي الامتحان بس اللي هدي اعصابي ان الامتحان كان سهل طبعا لكرم د ايمان
بس وده دايما بيحصل عشان اونكل نظيف .
تخيلوا بقي لما يكون الريس خارج بقي ، ايه اللي بيحصل ؟؟
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
 
ما رأيكم في عدم إغاثة الملهوف؟
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
كليه الأداب :: قسم جوان هاى فردا (شباب الغد)-
انتقل الى: