كليه الأداب
اهلا وسهلا بك فى منتدى كلية الاداب




 
الرئيسيةاليوميةس .و .جبحـثقائمة الاعضاءالمجموعاتالتسجيلدخول

شاطر | 
 

 الي كل عشاق الصحافة

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
إسراء فؤاد




مشرفة مكتبة المنتدى








انثى الابراج : العذراء الأبراج الصينية : النمر
عدد الرسائل : 425
العمر : 30
السٌّمعَة : 0
نقاط : 576
تاريخ التسجيل : 14/03/2009

مُساهمةموضوع: الي كل عشاق الصحافة   الأحد يونيو 21, 2009 11:08 am

سلام جوانهای فردا
بصراحة من یومین کده کنت اعده بدردش مع عبیر , وعرفت منها ان فی ناس فی المنتدی زی حلاتی بیعشقوا الکتابة فی الصحافة والسیاسة بوجه عام
المهم انا فکرت اکتبلکم عن تجربتی فی الصحافة , هی مش تجربة بقدر ما هی کانت بالنسبه لی نجاح وانی قدرت أحقق اللی نفسی فیه من زمان .
المهم مش عایزه اطول علیکم
انا نشر لی الأستاذ ابراهیم سعده – واکید کلکم تعرفوه – مقالة فی جریدة الاخبار بتاریخ 14 \7 \ 2008 باسمی کنت بعتهاله
انا لایمکن انسی الیوم ده , بجد کان یوم تاریخی فی حیاتی – وفیه شهود کتیر یقولولکم انی یوم ما أخدت اللیسانس مکنتش فرحانه زی فرحة الیوم ده –
لانی بصراحه فجأة لاقیت أقاربی وبعض اصحابی بیتصلوا بیا ویقولولی الف مبروک علی المقال . وانا مکنتش لسه عرفت انه اتنشر فعلا .
اما مناسبة المقال هي انتاج ايران لفيلم ( اعدام فرعون) اللی أساء الی أنور السادات , مش عارفه انتوا سمعتوا عن الموضوع ده ولا لا ؟
علی ای حاال اتمنی انکم تقرأوه وتقولوا رایکم , والحقیقه انا عندی اقتراح لیکم , اللی فعلا حابب انه یکتب عن الاحداث اللی احنا عایشینها یکتیلنا هنا واحنا نقولوا راینها فی کتابته .
وتقدروا تقرأو المقال من السایت ده
http://www.elakhbar.org.eg/issues/17546/0203.html
آخر عمود
يصنعون الاضطراب ويسمونه السكينة


نشرت السبت الماضي في 'أخباراليوم' مقالا رائعا بقلم الدكتور محمد سعد زغلول سالم: أستاذ الوراثة الطبية بكلية طب عين شمس أوضح فيه الكثير من المهازل الإيرانية/ المجوسية/ الفارسية، كما ذكٌرنا بالفارق الكبير بين إسلامهم وإسلام باقي الشعوب الإسلامية في قارات الدنيا الخمس، وطالبنا بأن نسمي الأشياء بمسمياتها الطبيعية، وهو المقال الذي وجد صدي واسعا لدي القراء الذين تفضلوا بالإشادة به وبكاتبه.

وتلقيت من القارئة الآنسة/ إسراء أحمد فؤاد الطالبة بليسانس الآداب قسم لغات شرقية/ لغة وآداب فارسية مقالا تحت عنوان:'يصنعون الاضطراب ويسمونه السكينة' أعجبني فيه ثقافة كاتبته وسعة اطلاعها وتخصصها في التاريخ الإيراني بداية بجاهلية المجوس، مرورا علي وحشية الفرس، ووصولا إلي المد الشيعي الذي يحلم به ثوار ملالي إيران الذين قفزوا علي الحكم بقيادة كبيرهم الراحل: 'الخوميني'.

لقد نشرت مقال الأستاذ الجامعي د. محمد سعد زغلول سالم يوم السبت، واستأذن القراء اليوم في نشر مقال بقلم الطالبة الجامعية: إسراء أحمد فؤاد:

... إبراهيم سعده
نحن في عالم كثرت فيه وسائل الإعلام الكثيرة التي تنقل لنا الشواهد لحظة بلحظة، ونجد أن كثيرا من المسائل والقضايا السياسية امتلأت بالخرافات. لقد تم عرض الفيلم الإيراني 'إعدام فرعون' أي بالفارسية:'ترور فرعون' وكحسب ترجمتي لاسم الفيلم 'اغتيال فرعون'. ونري أن الفيلم يحمل اسم 'اغتيال' وليس 'إعدام' كما يصفه الفرس.

الفيلم عبارة عن لقطات من مشاهد اغتيال الرئيس الراحل أنور السادات ومحاكمة خالد الإسلامبولي مع تلاوة بعض الآيات التي تدل علي أن هذه نهاية كل جبٌار عاص و.. إلي آخر الافتراءات وتزييف الحقائق التاريخية.. خاصة مشهد صورة الرئيس وهو غارق في دمائه تحت كم هائل من كراسي المنصة!

لو نظرنا للموضوع نجد أنه تم عرض هذا الفيلم في توقيت غريب جدا حيث التوتر الشديد في المنطقة، والحرب النفسية القائمة بين إيران وإسرائيل من خلال المناورات العسكرية التي يقومان بها استعراضا لقوتهما. نري احتمالا ليس بضئيل أن تتعرض إيران لهجوم إسرائيلي، ومصر كدولة مسلمة ومن أكبر الدول الناشطة في المنطقة يجب أن تقف بجوار إيران كدولة مسلمة وأنا لا أتحدث هنا عن اختلاف المذاهب مما يجعلنا لا نستبعد احتمال وجود يد صهيونية أو أمريكية خفية لها دخل في إعداد وإنتاج هذا الفيلم كي تسوء العلاقات أكثر وأكثر بعد أن بدأت شوطا ضئيلا في طريق التحسن خاصة بعد الزيارة التي قام بها رئيس البرلمان الإيراني السابق :السيد/حداد عادل. وأيضا هناك احتمال آخر أو افتراض من جانبي .. ولعلي أخطيء أن إيران منذ الثورة أو إيران الثورة تسعي لتصدير ثورتها لكل بقاع العالم. وهم يقصدون بتصدير الثورة أن يصدروا التشيع لأن ثورتهم قامت علي مذهب التشيع مما يحق لنا أن نصفه بالمد الشيعي الإيراني المعروف في العالم الإسلامي.

وبالفعل امتد التشيع ووصل إلي بعض الدول العربية مثل: لبنان. فحزب الله اللبناني هذا الحزب الذي ينخدع الكل به تحت شعار حزب الله اللبناني ما هو إلاٌ حزب الشيطان الإيراني. هذا الحزب ما هو إلا دمية إيرانية تتحرك بالخيوط داخل لبنان في يد 'الخوميني' ومن بعده 'الخامئني' ويغدقون عليه ملايين 'التومانات' العملة الإيرانية للإبقاء علي المد الشيعي! نظام الحكم في إيران لا ينفصل عن هيكل التشيع وهذا النظام يمحو من لا يقبله أو يتصدي له! كانوا يقتلون ويبيدون عرب الأهواز بأمر مباشر من الخوميني. فهم أي الفرس لم ينسوا دخول العرب بلاد الفرس لنشر الإسلام، وفي عهد الخليفة العباسي كانوا يطلقون عليهم موالي ويبدو أنهم منذ اعتناقهم الإسلام وهم يعانون من عقدة الموالي، وإذا أردنا أن نرد عليهم فما أسهل أن نطلق علي أحد شوارع القاهرة اسم 'عرب الأهواز' الذين ذاقوا الأمرين من حرب الإبادة التي شنها الفرس الجدد عليهم!

إيران لم تنجح في نشر شيعيتها داخل مصر الدولة السنية الخالصة ولو استطاعوا ذلك لما فعلوا هذه الفعلة القذرة لتشويه صورة رئيس من أقدر وأعظم رؤساء العالم والذي كان همه الأول التخطيط لشن الحرب ضد الاحتلال الإسرائيلي وطرد قواته من التراب المصري وكانت له مقولة شهيرة: 'أنا أريد أن أضع قدمي فوق أرض سيناء مهما كان الثمن'! ولم يكن هناك خيار أمام الرئيس أنور السادات سوي التوقيع علي معاهدة الصلح في 'كامب ديفيد' لحقن الدماء واسترداد جزء غال من مصر الحبيبة. نحن لم ولن نخجل مطلقا من أنه زار الكنيست الإسرائيلي وخطب أمام نوابه وتحت سمع وبصر الدنيا كلها. الرجل سبق عصره فالذي فعله في السبعينيات هو نفسه الذي يسعي وراءه اليوم، وغدا.. وبعد غد أيضا باقي الحكام العرب الذين احتلت أراضيهم منذ حرب 67 وما سبقتها! إن الرسول الأكرم نفسه كان يعقد معاهدات مع يهود خيبر ويهود المدينة كي تأمن قبيلته وعشائره من طغيانهم، وهو ما أمره ربه به في قوله تعالي:' وإن جنحوا للسلم فاجنح لها وتوكل علي الله إنه هو السميع العليم'. صدق الله العظيم وبلغ رسوله الكريم ونحن علي ذلك من الشاهدين.
إسراء أحمد فؤاد
طالبة بقسم اللغات الشرقية

شكرا للطالبة الجامعية التي وضح غزارة قراءاتها، وتخصصها، وجمال أسلوبها.. وعندما يأتي هذا المقال من طالبة فهذا دليل علي أن شبابنا بخير وليسوا كما يظلمهم كثيرون
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
ورقة شجر









انثى الابراج : الثور الأبراج الصينية : التِنِّين
عدد الرسائل : 97
العمر : 28
السٌّمعَة : 0
نقاط : 121
تاريخ التسجيل : 14/03/2009

مُساهمةموضوع: رد: الي كل عشاق الصحافة   الإثنين يونيو 22, 2009 9:31 am

طبعا انا كنت فرحانه جدا ان حبيبتي اسراء اتنشرلها مقاله في الاخبار وفي اليوم ده اسراء جابت لكل واحده فينا الجريده اللي اتنشر فيها المقاله وطبعا انا لسه محتفظه بالجريده لغايه دلوقتي lol! Very Happy Very Happy
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
عبير









عدد الرسائل : 401
السٌّمعَة : 0
نقاط : 557
تاريخ التسجيل : 04/03/2009

مُساهمةموضوع: رد: الي كل عشاق الصحافة   الإثنين يونيو 22, 2009 10:46 pm

يا رب من نجاح الى نجاح Very Happy
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
Submarine









انثى الابراج : الاسد الأبراج الصينية : الحصان
عدد الرسائل : 50
العمر : 26
العمل/الترفيه : Doing many things
السٌّمعَة : 0
نقاط : 71
تاريخ التسجيل : 05/05/2009

مُساهمةموضوع: رد: الي كل عشاق الصحافة   الثلاثاء يونيو 23, 2009 12:52 pm

سلام اسراء يارب تكونى فاكرانى انا ريم قابلتك فى الاهرام . بجد المقال حلو اوى و انا فرحانة لك اوى و بجد مبسوطة اوى انى اتعرفت عليكى و على ريم و فخورة جدا بان انا اعرف بنوتة زيك كده وان شاء الله تكونى تحققى كل احلامك و تصبحى دكتورة تدرسيلى فى سنوات دراستى القادمة
سلام خدا حافظ
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
enas









انثى الابراج : الدلو الأبراج الصينية : القرد
عدد الرسائل : 164
العمر : 24
السٌّمعَة : 0
نقاط : 170
تاريخ التسجيل : 18/04/2009

مُساهمةموضوع: رد: الي كل عشاق الصحافة   الثلاثاء يونيو 23, 2009 3:36 pm

بجد مرسى ليكى جدا يا اسراء وانا كل يوم بجد بتعلم منكم حجات كتيرة اوى وربنا يوفقك يارب
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
MOSTAFA ROMIO



المراقب العام



http://www.elnjom.com/vb/member.php?u=1851
ذكر الابراج : الثور الأبراج الصينية : الماعز
عدد الرسائل : 2029
العمر : 25
الموقع : مصر أم الدنيا
العمل/الترفيه : طالب جامعي وكاجوال بفندق الفور سيزونز
المزاج : NET & SLOW SONGS & ROMANCE,ACTION MOVIES & FOOT BALL
السٌّمعَة : 2
نقاط : 2775
تاريخ التسجيل : 05/06/2009

مُساهمةموضوع: رد: الي كل عشاق الصحافة   الأحد يونيو 28, 2009 5:48 pm

خيلي ممنون إسراء
ربنا يكرمك كمان وكمان يا إسراء وعقبال ما نشوفك دكتور قد الدنيا أنتي وكل زمايلنا فى المنتدى Very Happy
بس بجد المقال تحفة خاصة أسلوب الألقاء والمعلومات المترابطة الجيدة اللى عندك cheers
وعلى فكرة أنا ليا ميول صحفية وأعلامية كويسة وممكن أنافسك بس منافسه شريفه وخاصة فى مجال السياسة والقضايا المعاصرة
وأنا بعشق حاجة أسمها السادات ولما شوفت فيلم "إعدام فرعون" زعلت جدا وبصراحة خدت فكرة سيئة عن الأعلام الإيراني لأن السادات أسطورة لم ولن تأتي بعد كفاية أنه الوحيد اللي قدر يحارب أسرائيل وينتصر عليها حتى الآن وبعدين لا هو فرعون ولا هو أغتيل يبقى ده مش أعلام ده تخاريف وبعدين كفاية أنة لقب ببطل الحرب والسلام ؛ farao
عموما أنا حاسس أن كل واحد وواحدة معانا فى المنتدى جواه موهبة وطاقة عاوز يفجرها bounce بس المهم أننا نستغل موهبتنا فى حاجة كويسة وتنفعنا كلنا وأنا عن نفسي بحب الصحافة من زمان study وساعات كنت بكتب خواطر ومقالات بس كان مصيرها الباسكت وده اللى بحاول أصلحه وأبنيه من جديد معاكم هنا ؛
والله الموفق
خدا حافظ lol!
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://www.facebook.com/MOSTAFA.ROMIO0o
Reem abu elkhir





انثى الابراج : السمك الأبراج الصينية : القط
عدد الرسائل : 836
العمر : 29
السٌّمعَة : 0
نقاط : 1377
تاريخ التسجيل : 18/03/2009

مُساهمةموضوع: رد: الي كل عشاق الصحافة   الأحد يونيو 28, 2009 9:56 pm

اكيد كنت فرحانه بيكي يا اسراء وفخورة بيكي ..وفعلا اسراء كانت منفعلة جدا بعد الفيلم ..حتي كلتنمي في التليفون وهي متنرفزه وانا كنت عماله اضحك عليها لاني كنت شايفه ان دي تفاهه منهم وانهم جاهله او بصراحه بيستعبطوا وده لان اللي بيفهم في علاقات ايران السياسية فهو عارف ومتاكد ان ليها علاقات بامريكا ومازالت بس كلها من تحت التربيزه يعني علي المتغطي واللي بيحصل ده مسرحيات وفي النهاية كله بيدور علي مصلحته فكنت بضحك عليهم واقول بتضحكوا علي الناس ولا علي نفسكوا..ومع ذلك عملت كليب صغير كده عن السادات ببرنامج الموفي ميكر وبعته للايرانيين اللي اعرفهم بس عشان احرق دمهم ..هههههه واتحرق والحمد لله ده بالنسبه للمجانين اللي ماشين ورا الحكومه وكلامها اما الناس اللي بتفهم عجبهم وطبعا مكنش عجبهم الفيلم وفي واحد ايراني قالي دي حكومه مجنونه Wink
اما يوم ماتنشر المقال اسراء اتصلت وهي عماله تضحك وفرحانه قوي واقولها مالك فيه ايه ؟ تضحك ؟ اقولها ايه اتجوزتي من ورايا ؟ تضحكت Laughing اومال يا بنتي مالك ؟وساعتها اتاكدت ان اسراء اتهبلت ههههههههه Very Happy
وعرفت اللي حصل وكنت فرحانه وفضلت اضحك عليها tongue
وربنا يوفقك دايما يا سوكيننه قصدي يا اسرا طبعا واكون معاكي geek tongue I love you
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
إسراء فؤاد




مشرفة مكتبة المنتدى








انثى الابراج : العذراء الأبراج الصينية : النمر
عدد الرسائل : 425
العمر : 30
السٌّمعَة : 0
نقاط : 576
تاريخ التسجيل : 14/03/2009

مُساهمةموضوع: رد: الي كل عشاق الصحافة   الإثنين يونيو 29, 2009 1:51 pm

مرسي ليكم كلكم
شكراً ليك يا مصطفي
وكنت عايزة اوضحلك نقطة ان الإعلام الايراني بعكس ما قلت اعلام محترم جداً
لكن المؤسسة اللي انتجت الفيلم كانت جهة تابعة للحكومة
وما ادراك ما الحكومة الإيرانية
الحكومة الايرانية لما بتختلف مع حد أو بتلاقي حد معادي لمبادئ الثورة بتاعتها
بتعرف ازاي تشوه صورته امام العالم كله مش بس امام مواطنيها
لان الاعلام الايراني بيغزو كل دولة بلغتها مش بس عندهم قنوات تنطق بالفارسية
هتلاقي كمان عندهم قنوات ناطقة بالانجليزية والعربية والأذارية والتركمانية ووو……
وده نتيجة لتعدد الأقوام داخل ايران ، وبصراحة أنا شايفة ان دي بتعتبر عندهم ميزة ان هما من ناحية بينشروا ثقافتهم للشعوب الناطقة باللغات دي
لكن الجانب السئ اللي فيها انها بتتنشر فيها اللي الحكومة عايزاه وبس طبعاً انتوا فاهميني قصدي ايه .
وهقولك مثال بسيط علي كده ، فيه قناة اخبارية اسمها قناة العالم دي قناة عربية من تهران ، شوفتوا اللي كان بيحصل فيها ايام الحرب علي غزة .
القناة دي لو انتوا متابعينها ،هتلاقوها دايماً واقفه ضد مصر و كانت مشوه صورة مصر جداً ايام الحرب بالصور اللي كانت بتعرضها والمحلللين السياسيين اللي كانت بتجبهم يشتموا في مصر ………………………. بس ارجع واقول دي كلها سياسية
يعني لو علاقات مصر اتحسنت مع ايران هتلاقي تاني يوم الصبح بيقولوا في قناة العالم
مصر دي مفيش زيها والحكومة المصرية من أفضل الانظمة علي الاطلاق ووووو

اما بالنسبة لرد ريم (ریا) فأنا بضم صوتي لها وبقولكم متنخدعوش في الحكومة الإيرانیة
لانها حكومة بتدعي الدين ومعاداة قوي الاستكبار و و و والاسطوانة المشروخة بتاعت مبادئ الثورة
بالفعل أأكد لكم أن ايران لها علاقات ود وصداقة مع اسرائيل وامريكا وكله تحت التربيزه ، وايران هي اللي ساعدت امريكا علي احتلال العراق وده اللي اعترف بيه السياسيين الايرانيين ، واعترفوا كمان انهم اشتروا اسلحة من اسرائيل

علي اي حال احنا اللي يهمنا تحسين العلاقات بين مصر وايران ، ويهمنا كمان ان ميكونش فيه عداوة بين بلدين اسلاميين

المهم يا أخ مصطفي رجع اللي كنت بتكتبه من الباسكت وانشره هنا واحنا هنقولك رأيينا
وانا هحاول في الاوقات اللي فاضية فيها أكتبلكم حجات من اللي بكتبها
و خدا نگهدار Cool
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
MOSTAFA ROMIO



المراقب العام



http://www.elnjom.com/vb/member.php?u=1851
ذكر الابراج : الثور الأبراج الصينية : الماعز
عدد الرسائل : 2029
العمر : 25
الموقع : مصر أم الدنيا
العمل/الترفيه : طالب جامعي وكاجوال بفندق الفور سيزونز
المزاج : NET & SLOW SONGS & ROMANCE,ACTION MOVIES & FOOT BALL
السٌّمعَة : 2
نقاط : 2775
تاريخ التسجيل : 05/06/2009

مُساهمةموضوع: رد: الي كل عشاق الصحافة   الإثنين يونيو 29, 2009 4:01 pm

ميرسي إسراء على توضيح الصورة السياسية الإيرانية وأكيد كل دولة على مستوى العالم بتنشر وتذيع وتنتج الأعلام اللى فى مصلحة بلدها أولاً بس أحب أقولك أن كل حاجة فى العالم دلوقت بقت سياسة وكل دولة لها سياستها ونظمها التشريعية والإدارية الخاصة بيها ومصر حالياً من أهم الدول بل أقوى الدول سياسة فى الشرق الأوسط بفضل الله ثم بعض السياسيين المصريين الكبار ومصر وخاصة الأعلام المصري قادر على الدفاع عن صورتنا أمام العالم وحماية سياسة دولتنا farao

أما بخصوص المقالات والخواطر فحاول أكتب تاني وأنشرها على المنتدى study ولكن خلينا فى المهم أنا بجهز دلوقت حوار جامد جداً عن حقيقة أوباما king اللى كلنا أتخدعنا فيه وفى كلامه فى الجامعة عن إسرائيل والفلسطينين والعلاقات الأمريكية الإسرائيلية ويارب يعجبكوا ويكون أضافة لأعضاء المنتدى Smile
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://www.facebook.com/MOSTAFA.ROMIO0o
Reem abu elkhir





انثى الابراج : السمك الأبراج الصينية : القط
عدد الرسائل : 836
العمر : 29
السٌّمعَة : 0
نقاط : 1377
تاريخ التسجيل : 18/03/2009

مُساهمةموضوع: رد: الي كل عشاق الصحافة   الإثنين يونيو 29, 2009 4:55 pm

بس عل فکره یا مصطفی مش کلنا اتخدعنا بکلامه وبصراحه کنت بضحک علی فرحتنا الغریبه بیه وبخطابه مع انه مقلش جدید وجای عشان یعرفنا ان اسرائیل لازم نعترف بیها وانهم یا عینی غلابه وکان موقفه واضح بعلاقته باسرائیل ..مش عارفه کنا فرحانین علی ایه !!
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
MOSTAFA ROMIO



المراقب العام



http://www.elnjom.com/vb/member.php?u=1851
ذكر الابراج : الثور الأبراج الصينية : الماعز
عدد الرسائل : 2029
العمر : 25
الموقع : مصر أم الدنيا
العمل/الترفيه : طالب جامعي وكاجوال بفندق الفور سيزونز
المزاج : NET & SLOW SONGS & ROMANCE,ACTION MOVIES & FOOT BALL
السٌّمعَة : 2
نقاط : 2775
تاريخ التسجيل : 05/06/2009

مُساهمةموضوع: رد: الي كل عشاق الصحافة   الإثنين يونيو 29, 2009 9:58 pm

ياريت ع الأعتراف بإسرائيل وبس يا ريم دا موضوع كبير جدااا
أوباما طلع أنيل من بوش فى علاقته مع إسرائيل وحقوقها مع الفلسطينيين pirat Sad
أنتظروا الموضوع إن شاء الله بعد الرحلة هكتبه وهيبقى مفاجأة دماااااار Evil or Very Mad Evil or Very Mad Evil or Very Mad
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://www.facebook.com/MOSTAFA.ROMIO0o
 
الي كل عشاق الصحافة
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
كليه الأداب :: قسم جوان هاى فردا (شباب الغد)-
انتقل الى: